LÖN - På vårt sätt


Sådärja! Då var årets lönerevision avklarad. Det tog 11 minuter. Och gav energi. Och var roligt. Och avslutades med en oväntad knorr...
Jag tror nämligen på transparens, människors känsla för rätt, fel och rättvisa. Och att göra tråkiga saker roligare. Allt detta fångar vi i vår öppna löneprocess.

Del 1: Vi bestämmer gemensamt hur stor årets lönepott ska vara.

Del 2: Jag får en del av potten baserat på mitt bidrag till verksamheten, i form a output och intäkt.

Del 3: Jag utvärderar mina kollegor, och utvärderas av mina kollegor samt de kunder jag jobbat för sedan sist vi byggde lego. Resultatet av utvärderingarna ger mig framförallt värdefull input till min personliga utveckling, men även input till lönerevisionen. Jag får en del av potten baserat på detta.

Del 4: Jag får en del av potten, i form av en hög med lego, som jag ska fördela mellan mina kära kollegor. Varje plupp har ett fixt värde. Jag får inte behålla någon av dessa bitar själv. För varje legobit jag ger bort berättar jag också varför. När inga legobitar flyttas runt längre är vi färdiga. Jag blir varm inombords när någon tar av sin fasta grundlön och ger till någon annan, för att fördelningen ska bli mer rätt. Och det händer varje gång! Det är att ta ansvar för varandra.

Men nu till det roligaste: i år avslutade vi lekfullt genom att sätta våra nyförvärvade legobitar, vår höjning, på vår grundlön. Det blev fantasifulla skapelser, och Petter utbrister. "Den som har det snyggaste legotornet borde få en bit i bonus!". Knasigt, kul och egentligen helt galet. Så vi röstade och Markus och Sofia, om jag minns rätt, delade segern med lika många röster. Således fick de en extra bit i bonus. De fick alltså lönehöjning för att de byggde snygga legotorn i vår lönerevision. Det får mig fortfarande att le när jag tänker på det.

Hur det såg ut kan du se på film här
Hem och prova!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innovativ Organisation del 3 - Vi, Teamet

Innovativ Organisation del 4 - Organisationen

Team: Autonomi behöver gå utanför introversion