Innovativ Organisation del 4 - Organisationen


Perspektiv nummer 4 handlar om organisationen. Det här är ett omdebatterat och uttjatat ämne. Men ändå aldrig mer aktuellt än nu. Världen rör sig snabbt, och ingen kan egentligen säga vad som komma skall. Och i detta ska vi som företag navigera, lägga strategier och lyckas växa. Det är inte så underligt att snabbrörlighet och respons står högt på önskelistan.

Utanpå det har vi nya generationer som kommer ut på arbetsmarknaden. Människor som ställer krav. Krav på mening, frihet och syfte. Som vi alla egentligen borde…


Forkning vi har vi utgått ifrån är bland andra Michael Mumfords ”Handbook of organizational creativity”, och Davila, Shelton och Epsteins ”Making innovation work”, samt Davila och Epsteins ”The Innovation Paradox…”


För att nå innovation som organisation behöver man skapa utrymme. Utrymme för de individuella egenskaper som föder kreativitet. Utrymme för eget initiativ och självstyre. Utrymme för att utmana gällande affärsmodeller och paradigm. Utrymme för förändring och att samskapa lösningar.  '
För kreativitet + kunskap + utrymme = innovation, enligt Mumford. 

För detta krävs transparens och informationstillgänglighet. För självstyre kräver transparens. Men transparens ger också bieffekten av engagemang och delaktighet. Transparens skapar samhörighet, rätt implementerad.

Och samhörighet, eller integrerande faktorer som är en mer akademisk term, är nästa förutsättning. Att nyttja kraften i hela organisationen. Nyttja de olika perspektiv alla organisationer besitter. Att även nyttja omvärldens perspektiv.

Sedan handlar det om att undvika vanliga fällor. Fällan att låta människor jobba i den vanliga verksamheten med tighta deadlines, parallellt med innovations- och konceptutveckling. För när deadlinen närmar sig och kunden skriker: vad får stryka på foten?

Fällan att för tidigt kräva en tydlig och hög ROI för idéer.

Fällan att inte se bortom dagens affärsmodell och intäktsflöden.

Fällan att utveckla koncept innanför portarna, och inte få input från verkliga världen.

För det är ju trots allt så att tillslut är den vekliga världen som avgör om din idé blir en innovation eller inte…

Kommentarer

  1. Hej alla, jag är här för att vittna om hur jag blir rik och berömd framgångsrik modell i världen, jag har gått igenom svårigheter i flera år, sedan jag förlorade mina båda föräldrar, jag kunde inte gå vidare med min bärare p.g.a. ekonomisk lösning då, tills för fem månader sedan, menade jag en vän som introducerade mig i frimurarfamiljen, först var jag rädd för att gå med, eftersom jag har läst så mycket falska nyheter via internet om frimurarfamiljen, och som jag nu vet det är inte sant, allt var falska nyheter, och jag vill använda detta tillfälle för att säga ett stort tack till frimurarfamiljen, alla bröder och systrar i denna familj, jag är så tacksam för det stöd ni alla ger mig, och för de som trodde att frimurarfamiljen är ond, som inte känner till den här familjens regler och förordningar, snälla sluta döma om du inte känner till, och sluta dela falska nyheter, om du är intresserad av att bli medlem och njuta av frimurarfamiljens fördelar, kontakta av icial adress nedan för mer information,
    WhatsApp; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller läs mer om oss på Facebook-sidans länk; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Innovativ Organisation del 3 - Vi, Teamet

Team: Autonomi behöver gå utanför introversion