Innovativ Organisation - del 2: Jaget

När vi grundade CaptureInnovation satte vi oss in i relevant innovationsforskning. Vi vill bygga på fakta. Belagd fakta! Den forskning vi läst in oss på sammanställdes i en modell, att ha som ledstjärna genom all organisatorisk förändring. Vi kallar den för innovationshuset. Idag handlar det om nästa perspektiv två i huset - Jaget.


Vilka förutsättningar behöver jag som individ för att kunna vara innovativ?
Har tar jag till viss del avstamp i Clay Christensens forskning kring innovativa individer. Hans arbete påminner lite grann om Coveys – '7 habits' i tillvägagångssätt. Christensen drar slutsatsen att innovativa individer besitter 5 förmågor eller färdigheter, och tillåts utöva dessa i sitt arbete. För att bygga en innovativ organisation ska vi hitta sätt att lyfta dessa förmågor, och strukturer för att fånga det som kommer ut ur dem. Förmågorna är:

Observera – reflektion av nuläget. Hur kan jag skapa medvetenhet om nuläget? Frigöra tid för reflektion? Hur kan jag observera nuläget ur andra vinklar än min egen? Hur ofta låter jag mig själv bara iaktta och notera vad som pågår, utan att agera, döma eller fly? Observation är första steget till insikt!


Ifrågasätta – Kan jag/vi göra något annorlunda eller bättre? Märk väl: ifrågasätta - med ett positivt/konstruktivt förtecken. Gnäll och klagan faller inte under detta. Men att sunt och konstruktivt ifrågasätta är en viktig nyckel till utveckling.

Associera – Hur öppnar vi upp för möjligheten att lära av andra? Inom eller utanför organisationen. Hur kan nya perspektiv föda ideer som påverkar min vardag? Att kunna se och dra slutsatser av hur andra gör, för att hitta nya sätt och aktivt lära av varandra genom hela tiden ifrågasätta ”status quo”. Det borde vara så lätt att avsätta lite tid för en fokuserad dialog för ömsesidigt lärande. Tänk gemensamma, öppna ”restrospectives” – på olika nivåer och ur olika perspektiv. Dessutom skapar den typen av äkta dialog den positiva bieffekten av att knyta människor närmre varandra. Och det bygger kultur.

Experimentera – att gå från tanke till handling. Testa och utvärdera. I liten skala och större och större. Att redan när en idé föds bestämma, gemensamt, hur och när vi gör en första utvärdering – ”retro”. För att se vad som funkat och vad som kan utvecklas.

Och slutligen att Nätverka. Och det gör mig glad! Ensam är inte stark, och har aldrig varit. Tilsammans är vi starkare än summan av oss som individer. Nätverkandet innebär dels att hämta kunskap från andra och vara mottaglig att lära, men även att måna om andras perspektiv. Hur kan andra hjälpa mig att förstå saker på ett bättre sätt. Hur kan jag genom att förstå andra oxå förstå mig själv och vårt gemensamma sammanhang.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innovativ Organisation del 3 - Vi, Teamet

Innovativ Organisation del 4 - Organisationen

Team: Autonomi behöver gå utanför introversion