Innovativ Organisation - del 1: Motivation


När vi grundade CaptureInnovation satte vi oss in i relevant innovationsforskning. Vi vill bygga på fakta. Belagd fakta! Den forskning vi läst in oss på sammanställdes i en modell, att ha som ledstjärna genom all organisatorisk förändring. Vi kallar den för innovationshuset.

Sammanfattningsvis:

Huset består i en bas, ett grundfundament: Motivation. Vi måste börja här. Människor kan inte över tid göra ett bra jobb om de inte är motiverade.

Tre bärande pelare: Jag, Teamet och Organisationen. Faktorer för individ och grupp handlar mycket om frihet, tydlighet och kultur. För organisationen  bla förändringsvilja &öppenhet.

Ett övergripande, skyddande tak: Struktur. Struktur med enda syfte och existensberättigande att stötta de övriga delarna. Struktur som inte stöttar, utan belastar har inget existensberättigande.

Alltså: Motiverade medarbetare, rätt förutsättningar på individ, grupp och organisationsnivå, och rätt, stöttande strukturer. Det är väl inte så svårt? Eller?


Idag utvecklar jag grunden - Motivation.



Motivation – Grunden för innovation

Grunden för innovation är motivation. Som en professor i Innovation, Bengt, sade till mig en gång: ”Niklas, det här med innovation är egentligen väldigt enkelt om man hårdrar det. Utan kreativitet, ingen innovation. Och utan motivation, ingen kreativitet. Punkt!” Alltså: för att bygga en kreativ organisation ska vi börja med motivation – på individnivå.

Ska du läsa en bok på temat motivation är det Daniel Pinks ”Drivkraft”. Han sammanfattar motivationsforskning sedan 70 talet på ett lättsamt och pricksäkert sätt, och summerar i stil med: Förutsättningarna för mänsklig motivation verkar vara de samma över nationalitet, kultur, klass, social och ekonomisk tillhörighet.

Det  finns tre områden är avgörande för att vi ska hålla oss motiverade.

Mening: Att känna mening med det jag gör. Att förstå hur mitt arbete bidrar till helheten. Att känna till ramarna för mitt arbete. Både de strukturella och de kulturella. Och att kunna göra allt detta i en positiv atmosfär.

Påverkan: Att ha inflytande över inte bara vad jag gör, utan även hur, när och med vilka.

Mästerlighet (eng Mastery): Att hela tiden utvecklas. Inte bara som yrkesmänniska, utan även som människa. Och det senare perspektivet har vi de senaste årtiondena tenderat att glömma bort, en smula. Att ställas inför rätt utmaningar, och att kunna söka rätt stöd för att övervinna dem. Och slutligen: att ha rätt inställning. Att hela tiden vilja lära. Vilja utvecklas.

Värderingar: Samtidigt, för att hållas motiverad över tid måste du kunna leva tillräckligt mycket av dina grundläggande värderingar. Tillräckligt nära dig själv. Därför är perspektivet värderingar och kultur en så viktig motivationsfaktor. Och därför är tillvägagångssättet att ”trycka ut” företagets värderingar i organisationen helt enkelt inte en framkomlig väg. Vi behöver hitta sätt att utgå ifrån individen. Och det finns sätt!

Och för att lyckas med ovan perspektiv för alla krävs självmedvetenhet och dialog. Självmedvetenhet för att du behöver veta vem du är, vad som motiverar och varför. Och sedan vart du vill.

Dialog för att det är när vi samtalar och möts som vi dels skapa insikter om oss själva, och dels kan dela nuläge och önskad riktning framåt med varandra.



Vill du fördjupa dig i huset som innovationsramverk, kika på en filmad föreläsning:


Nästa vecka fördjupar vi oss i JAG-et.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innovativ Organisation del 3 - Vi, Teamet

Kultur + Struktur = Sant

Team: Autonomi behöver gå utanför introversion