Innovativ Organisation - del 1: Motivation
När vi grundade CaptureInnovation satte vi oss in i relevant
innovationsforskning. Vi vill bygga på fakta. Belagd fakta! Den forskning vi
läst in oss på sammanställdes i en modell, att ha som ledstjärna genom all
organisatorisk förändring. Vi kallar den för innovationshuset.
Sammanfattningsvis:
Huset består i en bas, ett grundfundament: Motivation. Vi måste börja här. Människor kan inte över tid göra ett bra jobb om de inte är motiverade.
Tre bärande pelare: Jag,
Teamet och Organisationen. Faktorer för individ och grupp handlar mycket om frihet, tydlighet och kultur. För organisationen bla förändringsvilja &öppenhet.
Ett övergripande, skyddande tak: Struktur. Struktur med enda syfte och existensberättigande att
stötta de övriga delarna. Struktur som inte stöttar, utan belastar har inget
existensberättigande.
Alltså: Motiverade medarbetare, rätt förutsättningar på
individ, grupp och organisationsnivå, och rätt, stöttande strukturer. Det är
väl inte så svårt? Eller?
Idag utvecklar jag grunden - Motivation.
Motivation – Grunden
för innovation
Grunden för innovation är motivation. Som en professor i
Innovation, Bengt, sade till mig en gång: ”Niklas, det här med innovation är
egentligen väldigt enkelt om man hårdrar det. Utan kreativitet, ingen
innovation. Och utan motivation, ingen kreativitet. Punkt!” Alltså: för att
bygga en kreativ organisation ska vi börja med motivation – på individnivå.
Ska du läsa en bok på temat motivation är det Daniel
Pinks ”Drivkraft”. Han sammanfattar motivationsforskning sedan 70 talet på ett
lättsamt och pricksäkert sätt, och summerar i stil med: Förutsättningarna för
mänsklig motivation verkar vara de samma över nationalitet, kultur, klass,
social och ekonomisk tillhörighet.
Det finns tre områden
är avgörande för att vi ska hålla oss motiverade.
Mening: Att känna
mening med det jag gör. Att förstå hur mitt arbete bidrar till helheten. Att
känna till ramarna för mitt arbete. Både de strukturella och de kulturella. Och
att kunna göra allt detta i en positiv atmosfär.
Påverkan: Att ha
inflytande över inte bara vad jag gör, utan även hur, när och med vilka.
Mästerlighet (eng
Mastery): Att hela tiden utvecklas. Inte bara som yrkesmänniska, utan även
som människa. Och det senare perspektivet har vi de senaste årtiondena tenderat
att glömma bort, en smula. Att ställas inför rätt utmaningar, och att kunna
söka rätt stöd för att övervinna dem. Och slutligen: att ha rätt inställning.
Att hela tiden vilja lära. Vilja utvecklas.
Värderingar: Samtidigt, för att hållas motiverad över tid måste du kunna leva
tillräckligt mycket av dina grundläggande värderingar. Tillräckligt nära dig
själv. Därför är perspektivet värderingar och kultur en så viktig
motivationsfaktor. Och därför är tillvägagångssättet att ”trycka ut” företagets värderingar
i organisationen helt enkelt inte en framkomlig väg. Vi behöver hitta sätt att
utgå ifrån individen. Och det finns sätt!
Och för att lyckas med ovan perspektiv för alla krävs
självmedvetenhet och dialog. Självmedvetenhet för att du behöver veta vem du
är, vad som motiverar och varför. Och sedan vart du vill.
Dialog för att det är när vi samtalar och möts som vi dels
skapa insikter om oss själva, och dels kan dela nuläge och önskad riktning
framåt med varandra.
Vill du fördjupa dig i huset som innovationsramverk, kika på
en filmad föreläsning:
Nästa vecka fördjupar vi oss i JAG-et.
Kommentarer
Skicka en kommentar