Jag, teamet och organisationen


En organisation är summan av dess medarbetare. När ska vi börja agera så?

Idag handlar inlägget om min nästa starka erfarenhet: tre perspektiv som kontinuerligt behöver utvecklas för att behålla en levande organisation, med levande människor och effektiva team.
Individer skapar grupper och team, och individer, grupper och team skapar organisationer. I en transformation mot medarbetardriv och autonomi behöver dessa tre perspektiv adresseras för att nå en varaktig förändring.



Perspektivet Jag – individen.

Vi alla behöver få vara oss själva, inte bara "för en liten stund " som i reklamen, utan hela tiden. Och känna oss helt trygga i det. Vi behöver lära oss att leda oss själva.

Perspektivet Jag handlar om vem jag är. Mina grundläggande värderingar, attityder, styrkor och svagheter. Det handlar om att veta vem jag är, och att kunna vara- och leda mig själv. Självledarskap genom självkännedom.



Perspektivet Vi - Teamet.

Psychological Safety är enligt Googles egen forskning den viktigaste faktorn för ett väl fungerande, effektivt och innovativt team (https://rework.withgoogle.com/blog/five-keys-to-a-successful-google-team/). Att kunna vara sig själv, ta risker och vara sårbara inför varandra.

Perspektivet Vi - Teamet handlar om att vi får vara dem vi är, och att jag får vara mig själv till 100% bland oss. Det handlar om att definiera vår teamkultur, och hur vi gör saker tilsammans. Det handlar om att bygga tillit, och struktur, och att hela tiden lära oss, och göra mer av det vi gör bra.



Perspektivet Vi – Organisationen.

Här blir det intressant och svårt, för många är de tankar som tänkts kring organisation. Och här är det inte lika tydligt vad som är rätt och fel, bra och dåligt. Det verkar gå mode i organisation. Men jag har erfarenheter som visat sig fungera i olika sammanhang, och som stärks av andra med liknande erfarenheter.

Perspektivet Vi – Organisationen handlar om att skapa förutsättningar för individ och team att ta ansvar.  Att skapa tilltro genom transparens. Att skapa utrymme för initiativ.

Det handlar om att fråga sig, och svara på frågan: ”varför finns vi till?”, och våga låta svaret guida oss.
Det handlar om att våga låta beslut fattas där kunskapen om problemet finns. Att skapa strukturer som öppnar upp, involverar och delegerar i beslutsprocesserna. Att våga släppa kontrollen, och istället lita på att människor faktiskt gör sitt bästa för att bidra, när de får rätt förutsättningar.

Det handlar om att stimulera samarbete, öppna upp för gemensamt skapande och skapa ytor och strukturer för kontinuerlig förbättring – för att hela tiden utvecklas och ta tillvara det som fungerar.



Bäst effekt nås när man vågar utgå ifrån jaget. Ifrån individerna. Låt jaget sätta tonen, värderingen, kulturen för teamet och organisationen. Då, och jag vill nog påstå endast då, kan organisationens fulla potential nås. För vad är en organisation om inte summan av sina medarbetare och deras insatser. Och vad är då naturligare än att utgå ifrån just dessa medarbetare, på riktigt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innovativ Organisation del 3 - Vi, Teamet

Innovativ Organisation del 4 - Organisationen

Team: Autonomi behöver gå utanför introversion